verimli

Verimli Çalışmayı Öğrenmek

Verimli Çalışmayı Öğrenmek

Çalışırken kendimizi tanımamız ve nasıl daha iyi öğrenebildiğimizi keşfetmemiz birinci adımdır. Bu adımı daha önce atmış olsanız da üniversitede farklı bir eğitim sisteminin içinde olmak bazı bilgileri revize etme gerekliliği doğurabilir. Aşağıda size bu konuda yardım edebilecek bazı öneriler bulunmaktadır.

·         Çalışma yerinizi ve saatinizi önceden belirleyin. Neye ihtiyacınız olduğu bu aşamada önemli (Düzenli bir masa veya hafif sesli bir ortam, belki dışarıda bir mekan). Eğer bir fikriniz yoksa deneyin, gözlemleyin.

·         Yeterli ışık ve oksijenin bulunduğu bir yer seçin ve ihtiyaç duyabileceğiniz şeyler yanınızda olsun.

 Mümkün olduğunca telefondan uzak durun.

·         Gerçekçi bakmak önemli bir konu; çalışmak istemiyor olabilirsiniz. Diğer insanların da çalışmak istemeyebildiğini, zorlanabildiğini, mükemmel çalışamadıklarını hatırlayın.

·         Ders sırasında öğretmeni görebileceğiniz bir yerde oturabilir ve öğrendiklerinizi pekiştirmek (Uzun süreli hafızaya atabilmek ve gerektiğinde geri çağırabilmek) için 24 saat geçmeden tekrar edebilirsiniz. Sadece okumak veya dinlemek yeterli olmayabilir. Anlatmayı ve yazmayı deneyebilirsiniz.

·         Plan yapın ancak çok katı olmayın. Şartlar değişirse ve planı gerçekleştiremeyecek olursanız planı iptal etmek yerine duruma uygun yeni bir plan yapabilirsiniz.

·         Verimli saatlerinizi zor konular için ayırabilirsiniz.

·         Akademik sorumluluklarınız ile sosyal hayatınız arasında bir denge kurmanız ve kendinizi ödüllendirmeniz bir sonraki hedefiniz için motivasyonunuzu artırabilir.

·         Her şeyin bir vakti vardır. Kendinize yapmayacağınızı bildiğiniz, göstermelik sorumluluklar yüklemeyin (Tatile ya okursam veya okumalıyım diye kitap götürmek ve okumadan getirmek gibi).

Dikkat ve odaklanmayı geliştirmek:

Süresi ve yoğunluğu değişebilmekle birlikte bütün insanların dikkat becerisi vardır.Bu beceri zihinsel enerjinin istenilen şeye aktarılabilmesini sağlar. Televizyon, bilgisayar, oyun konsolu ve sosyal medya gibi şeylerin gerektirdiği dikkat (5-10 sn.) anlık, sıkılmaya fırsat vermeyen bir dikkat çeşididir. Akademik sonuç için emek gerektiren ortamdaki dikkatten farklıdır. İlk adım olarak hangi nedenlerle dikkatin dağıldığını belirlemek önlem alabilmek açısından önemlidir.

Aşağıda akademik alanda dikkati geliştirebilmek için çeşitli öneriler bulunmaktadır.

·         En basit işleri bile odaklanarak yapmayı denemek

·         Duygusal ve fiziksel ihtiyaçları olabildiğince gidermek

·         Dikkati nefese odaklamak, dinlenen müziğe odaklamak veya etraftaki sesleri dinlemek

·         Zihinsel etkinlik gerektiren oyunlar oynamak (resim, bulmaca, satranç, bir metinde belli harfleri işaretleme, özel dikkat oyunları…)

·         Spor  yapmak (Dikkati yoğunlaştırmayı gerektirir ve hormonlar beyin hücrelerinin uyarılmasını sağlar)

·         İpuçları, kafiyeler, kodlar ve benzerleri ile hafızaya hatırlatıcılar sağlamak

·         Net ve ulaşılabilir hedefler koymak, zor parçaları bölmek (Beklenti baskısı, stres dikkati bozucu etki yapabilir)

·         Çalışma sürelerini düzenlemek (30 dk. da 10 dk. mola vermek gibi)

·         Çalışma ortamını en rahat odaklanabileceğiniz şekilde düzenlemek (Yatakta çalışmak, yatak da olan yurt veya ev odasında çalışmak işleri zorlaştırabilir)

·         Sesli okumak (İlgiyi okunan şeyde tutmak için en etkili yollardan biri sesli okumaktır)

·         Zihninizi endişe veya hayaller kaplarsa bu düşünceleri başka bir zamana ertemek (Düşünmemeye çalışmayın. Sadece durup, kaldığınız yere geri dönün. Bunu tekrar tekrar yapmanız gerekebilir, sabırlı olun)

Bir kişide dikkat bozukluğundan (Dikkat eksikliği ya da dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu) söz edebilmek için belirtilerin duruma özgü olmaması (mesela ders çalışırken) ve bir uzman tarafından teşhis edilmesi gerekir. Böyle bir şüpheniz varsa veya dikkat ile ilgili sıkıntılarınız yaşamınızı aksatıyorsa destek almayı düşünebilirsiniz.