yalnizlik

Üniversite ve Yalnızlık

YALNIZLIK KAVRAMI

Genel kabul gören yalnızlık tanımı şöyledir: Yalnızlık bireyin var olan sosyal ilişkileri ile arzuladığı sosyal ilişkileri arasındaki farklılık sonucu yaşanılan hoş olmayan bir duygu durumudur. Bu nedenle yalnızlık fiziksel yakın olmayla ilgili bir duygu durumu değildir. Bir insan birçok arkadaşı olsa da toplum içinde kendini yalnız hissedebilir. Kısacası yalnızlık bireyin tek başına olmasıyla açıklanamaz. Yalnızlıkta kişinin hangi insanla ya da kaç kişiyle ilişkili olduğu değil bu ilişkilerini nasıl yaşadığı önemlidir.

Yalnızlık, hemen her zaman kaçınılan ve kaygı, öfke, üzüntü ve diğerlerinden kendini farklı hissetme duygularının eşlik ettiği istenmeyen ve hoş olmayan bir deneyim olarak açıklanmakta ve bilinenin aksine ileriki yaşlardan çok ergenler ve genç yetişkinler arasında sık bir biçimde ortaya çıkmaktadır.

 

 

YALNIZLIKLA İLGİLİ YANLIŞ DÜŞÜNCELER

 Üniversite yıllarındaki değişim ve gelişim birçok duyguyu da beraberinde getirir. Heyecan ve umudun yanı sıra, yalnızlık da hissedilebilir. İnsan biri tarafından reddedildiğinde, bir grubun dışında kaldığında, duyguları hakkında konuşacak kimse olmadığında, sevgilisi olmadığında ya da ailesinden uzak olduğunda yalnız hissedebilir. Yalnızlık, ona verdiğiniz anlama göre daha yoğun hale gelebilir. Genelde neden yalnız olduğunuza dair varsayımlarınız vardır.

Üniversite öğrencileri yalnızlıkla ilgili aşağıdaki yanılgılara düşmeye özellikle eğilimlidir:

 · Yalnızlık güçsüzlüktür

 · Madem yalnızım bu benim beceriksizliğim (hayır sadece gerekenleri yapmaya başlamadın)

 · Koca üniversitede bir tek ben yalnızım, herkes keyifli, eğleniyor, hepsinin arkadaşları var, dört sene böyle geçecek.

  • Yalnızlık benim karakterim demek ki, kişiliğim bu

Yalnızlık herkesin tanıdığı bir duygudur. Ancak yalnızlık hissi, seni ve yaşamını tanımlayan bir hale geliyorsa,

Bu olumsuz tutumlar sende şu duyguları da oluşturabilir, DİKKAT ET!

 · Hapsedilmiş, kızgın, mutsuz, korkulu ve anlaşılmamış hissedebilirsin.

 ·İç kıyım yaşayabilirsin. Kendini acımasızca eleştirip durumu daha da felaketleştirebilirsin, kendini değersizleştirebilirsin.

  • Bunu,  başkalarını çok eleştirme, suçlayabilme, değersizleştirme boyutuna da taşıyabilirsin. (sonrasında sorarsın ben neden yalnızım diye)

 ·Özgüvenini kaybedebilirsin ve hem akademik hem de sosyal başarın azalabilir.

 · Başkalarının seni beğenmediğine, istemediğine, sevmediğine dair yanılgılara kapılabilirsin.

 · Beklentilerini abartarak yaşamaya başlayabilirsin, gerçeklikten uzaklaşman kaçınılmaz olabilir. Kampüsteki herkesin sen anlaması ve sevmesi gerekmiyor. (sen elmayı seviyorsun diye elma da seni sevmek zorunda değil.)

  • Sırf Yalnız olduğun için kendini tamamen bırakabilir, kişisel bakımın dahil çoğu yaşam dinamiğini ihmal edebilirsin.

Bu saydıklarımızın bir veya birkaçını kendi yaşamında gözlemliyorsan vakit kaybetmeden Üniversitenin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Merkezine başvur. 

 

YALNIZLIK HİSSİYLE BAŞ ETMEK İÇİN NELER YAPMALISIN

  • Yalnız geçirdiğin zamanı kendini tanımak, bağımsız olmak ve kendi duygusal gereksinimlerinle ilgilenmeyi öğrenmek için bir fırsat olarak düşün. Kendini tanıma, bilme ve gerçekleştirme için ilk adım bu.

 · Yalnız geçirdiğin zamana, arkadaş bulana kadar katlanmak yerine, eğlenceli, şaşırtıcı, gelişimine katkıda bulunan aktiviteler ekle. Hobilerini bul ve tanı, bolca vakit ayır onlara. İnsan bulunduğu ortamı kendisi adına en uygun şekilde tasarlama yeteneğine sahip, sen de öylesin bunu unutma!

 · Genelde insanlarla birlikteyken yapılan şeyleri yalnız yapmayı dene. Madem daha yalnızlıktan kurtulamadık, keyfini çıkar. Örneğin, sinemaya ya da konsere yalnız gidebilir ve bunun eğlenceli olduğunu keşfedebilirsiniz. Bir müzede binlerce yıllık tarihiyle karşında yapayalnız öylece duran bir heykelle arkadaş ol, konuş onunla eğlenmene bak. Bu aktivitelerinden yakın çevrene, temas ettiğin arkadaş adaylarına bahset, en azından birkaçına ilginç gelecek ve sana eşlik edeceklerdir.

  • Önüne çıkan fırsatlarla ilgili önyargılı olma, yenilik iyidir, unutma ve dene. Deneyim sana inanamayacağın kadar tecrübe ve çevre katar. Gizli ve güçlü yönlerini keşfetme olanağı sağlar.

 ·Yalnızlık hissin ömrün boyunca sürmeyecek, bunu kendine sık sık söyle.

  • Sosyal yönlerini keşfet ve  geliştirmeye çalış. Başkalarıyla tanışmak, diğerlerinin seninle tanışmasına olanak sağlamak için çaba sarfet, göreceksin çok kısa zamanda çevrende bir çok insan olacak.
  • Selam vermekten çekinme, gülümse ve tadını çıkar. Bu sana zor gelebilir ancak üzerinde çalışır ve pratik yaparsan, bu durum senin için normalleşecek.

 · En yakınındaki tanımadığın kişiyle başla işe, yüzüne bak ve soru sor, unutma belki o da senin gibi yalnızlıktan nasıl kurtulacağının yollarını arıyordur. Bu olasılık bile denemen için yeterli.

  • Derste aktif ol, soru sormaktan, itiraz etmekten, kendi düşünceni açıklamaktan çekinme.

 · Normal bir gün içinde tek başına neler yaptığını gözden geçir ve onları beraber yapmak için insanlara teklifte bulun.  Birlikte yemeğe gitme, spor yapma, üniversite yerleşkesi içinde yürüyüş yapma, kent merkezine beraber gitme gibi.

  • Sınıfta yeni insanların yanına otur, kendinden bahsetmekten, kendini tanıtmaktan çekinme

Günaydın, iyi dersler, iyi akşamlar gibi kalıpları günlük diline yerleştir.

 ·Farklı aktiviteleri takip et, hoşuna giden etkinliklerde anlaşabileceğin yeni insanlar ile tanışman kolaylaşır. Ortak yönler insanları birbirine çeker, unutma.

  • Öğrenci Kulüpleri senin arkadaş hazinendir, kulüplerle iç içe ol, sosyal çalışmalara katıl, meraklı ol, girişken ol.

. · İnsanların seni aramasını, seninle iletişime geçmelerini bekleme, ilk adımı sen at, olumsuz yaklaşımları kişisel olarak algılama.

  • Önyargılarını geçmişte bırak, üniversitedesin artık unutma.
  • Çok aceleci olmaktan kaçın, adapte olman için kendine zaman tanı.

 

  • Seni saran yalnızlık duygusundan ve yaşadıklarından ailene bahsetmekten, onlarla bu durumu ve hissettiklerini paylaşmaktan kaçınma.

 

VE EN ÖNEMLİSİ YALNIZLIK KONUSUNDA İTÜ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK MERKEZİ İLE İLETİŞİME GEÇ.

Günümüzde gençler için sosyalleşme chat odaları, sosyal paylaşım siteleri yani internet anlamına gelmektedir. Yapılan bir araştırma sonucunda da görülmüştür ki, 384 cevaplayıcının 130’u günde 3 saat ve üzeri süre internette vakit geçirmektedir.

İnternet cafe, oyun siteleri veya evde tek başına bir bilgisayar karşısında saatlerini harcayan gençlerin bireysel iletişim becerilerinin gelişmesi, gerçek arkadaşlıklar kurabilmeleri ve var olan ilişkilerini sürdürebilmeleri günden güne güçleşmektedir.



ÖNEMLİ UYARI !

YALNIZLIKTAN KURTULMAK İÇİN ACELE EDİP, YANLIŞ ARKADAŞLIKLAR KURMAMAYA,

İLLEGAL GRUP VE OLUŞUMLARLA TEMAS ETMEMEYE,

SAĞLIKLI TERCİHLER YAPMAYA ÖZEN GÖSTERİN.